Wajib Haji ada enam perkara
iaitu :-
- Ihram
di Miqat
- Bermalam
di Muzdalifah
- Melontar
Jamrah Al-Aqabah
- Bermalam
di Mina
- Melontar
ketiga-tiga jamrah
- Meninggakan
perkara-perkara yang haram semasa ihram
(MIQAT)
Miqat bermaksud sempadan waktu atau tempat untuk memulakan niat ihram
haji atau umrah.
Miqat terbahagi kepada 2 :
a)
Miqat Zamani : Sempadan masa yang ditentukan
bagi ihram haji, bermula dari 1 Syawal hingga sebelum terbit fajar hari ke-10
Zulhijjah pada setiap tahun. Manakala bagi Umrah ialah sepanjang tahun.
b)
Miqat Makani : Sempadan tempat yang telah
ditetapkan disekeliling Mekah untuk ihram haji.
MIQAT MAKANI
1) Yalamlam – bagi jemaah haji
yang melalui Lautan Hindi menuju ke Laut Merah. Jaraknya adalah leebih kurang
54 km dari Kota Mekah.
2) Zulhulifah – bagi para jemaah
haji ang datang dari Madinah dan kawasan sekitarnya. Jarak lebih kurang 450 km
dari Mekah.
3) Juhfah – Jemaah haji yang
datang dari arah barat laut seperti penduduk Mesir dan Syria. Jaraknya lebih
kurang 187 km dari Mekah pada arah barat laut.
4) Qarnul Manazil – bagi jemaah
yang datang dari arah timur seperti penduduk Najd. Jaraknya lebih kurang 94 km
dari Mekah.
5) Mekah (dari rumah mereka) –
Untuk penduduk Mekah sendiri.
(BERMALAM DI MUZDALIFAH)
Jemaah haji wajib berada dan bermalam di Muzdalifah walaupun seketika.
Waktunya ialah selepas tengah Malam 10 Zulhijjah hingga subuh.
(BERMALAM DI MINA)
Ertinya berada
lebih dari separuh malam di Mina pada malam-malam hari tasyrik iaitu 11, 12 dan 13 Zulhijjah.
(MELONTAR JAMRAH)
Melontar
ketiga-tiga jamrah iaitu Jamrah Al-Ula, Jamrah Al-Wusta dan Jamrah Al-Aqabah. Masing-masing dengan tujuh
biji batu.
Waktu bagi melontar ketiga-tiga jamrah ialah pada 11, 12 dan 13
Zulhijjah.
Waktu melontar bermula
selepas terbit fajar pada 11 Zulhijjah sehingga terbenam matahari pada 13
Zulhijjah.
Waktu yang paling
afdhal ialah selepas tergelincirnya matahari 11,12 dan 13 Zulhijjah.
SYARAT-SYARAT
MELONTAR
1. Melontar dengan
menggunakan tangan. Jika tidak berkuasa atau berdaya, maka bolehlah digunakan
tangan kiri, kaki ataupun mulut
2. Melontar dengan
kaedah merejam bukannya seperti meletakkan batu, mencampak ataupun membuang
3. Niat melontar
Jamrah tidak terpesong kepada tujuan-tujuan lain
4. Melontar dengan
batu ataupun jenis-jenisnya
5. Memastikan batu
lontaran masuk ke dalam takungan Jamrah dengan yakin
6. Melakukan
lontaran dengan tertib - Dimulai dengan Jamrah Al-Ula - D ikuti dengan lontaran
pada Jamrah Al-Wusta - Diakhiri dengan lontaran pada Jamrah Al-Aqabah.
7. Tidak boleh
membuat lontaran bagi ketiga-tiga Jamrah pada 12 Zulhijjah jika tidak
menyempurnakan lontaran pada hari sebelumnya. Demikian jugalah syaratnya bagi
lontaran pada 13 Zulhijjah.
(MELONTAR JAMRAH
AQABAH)
Ertinya melontar 7
biji batu ke dalam takungan Jamrah Aqabah. Setiap lontaran hendaklah dengan
hanya sebiji batu.
Waktu untuk
melontar di Jamrah Aqabah ini ialah Selepas tengah malam 10 Zulhijjah (Hari
Raya Haji) hingga terbenam matahari pada 13 Zulhijjah Waktu afdal ialah waktu
Dhuha pada 10 Zulhijjah
(BERCUKUR)
Bercukur bererti menggunting rambut atau menghilangkan
sekurang-kurangnya 3 helai rambut di kepala dengan cara mencukur atau
mengguntingnya.
Waktu bercukur adalah selepas melontar Jamrah Al-Aqabah pada 10
Zulhijjah.
Wajib Haji
1.
Ihram dari Miqat
2. Mabit di Muzdalifah
3. Mabit di Mina
4. Melempar Jumrah
5. Thawaf Wada’
Catatan : Wajib Haji harus dilaksanakan dan apabila salah satu ada yang ditinggalkan, maka hajinya sah tapi harus membayar dam (denda).
2. Mabit di Muzdalifah
3. Mabit di Mina
4. Melempar Jumrah
5. Thawaf Wada’
Catatan : Wajib Haji harus dilaksanakan dan apabila salah satu ada yang ditinggalkan, maka hajinya sah tapi harus membayar dam (denda).
Miqat Haji
Miqat
haji ada dua macam:
1. Miqat zamani:
Yaitu batasan-batasan waktu di mana dilakukan ibadah haji. Batasan waktu
tersebut adalah bulan-bulan haji (Syawwal, Dzul Qa’dah, dan 10 hari pertama
dari bulan Dzul Hjjah). Sebagaimana firman Allah Subhanahu wa Ta’ala:
الْحَجُّ أَشْهُرٌ
مَّعْلُوْمَاتٌ
“Haji itu pada
bulan-bulan yang telah ditentukan.” (Al-Baqarah: 197)
2. Miqat makani:
Yaitu sebuah tempat yang telah ditentukan dalam syariat, untuk memulai niat
ihram haji dan umrah.
Miqat
Makani tersebut ada lima3, yaitu:
Pertama:
Dzul Hulaifah (sekarang dinamakan Abyar ‘Ali atau Bir ‘Ali). Tempat ini adalah
miqat bagi penduduk kota Madinah dan yang datang melalui rute mereka. Jaraknya
dengan kota Makkah sekitar 420 km.
Kedua:
Al-Juhfah. Tempat ini adalah miqat penduduk Saudi Arabia bagian utara dan
negara-negara Afrika Utara dan Barat, serta penduduk negeri Syam (Lebanon,
Yordania, Syiria, dan Palestina). Jaraknya dengan kota Makkah kurang lebih 208
km. Namun tempat ini telah ditelan banjir, dan sebagai gantinya adalah daerah
Rabigh yang berjarak kurang lebih 186 km dari kota Makkah.
Ketiga:
Qarnul Manazil (sekarang dinamakan As-Sail), yang berjarak kurang lebih 78 km
dari Makkah, atau Wadi Muhrim (bagian atas Qarnul Manazil) yang berjarak kurang
lebih 75 km dari kota Makkah. Tempat ini merupakan miqat penduduk Najd dan yang
setelahnya dari negara-negara Teluk, Irak (bagi yang melewatinya), Iran, dll.
Demikian pula penduduk bagian selatan Saudi Arabia yang berada di seputaran
pegunungan Sarat.
Keempat:
Yalamlam (sekarang dinamakan As-Sa’diyyah), yang berjarak kurang lebih 120 km
dari kota Makkah (bila diukur lewat jalur selatan Tihamah). Ini adalah miqat
penduduk negara Yaman, Indonesia, Malaysia, dan sekitarnya.
Kelima:
Dzatu ‘Irqin (sekarang dinamakan Adh-Dharibah), yang berjarak kurang lebih 100
km dari kota Makkah. Ini adalah miqat penduduk negeri Irak (Kufah dan Bashrah)
dan penduduk negara-negara yang melewatinya. Awal mula direalisasikannya Dzatu
‘Irqin sebagai miqat adalah di masa khalifah ‘Umar bin Al-Khaththab. Yaitu
ketika penduduk Kufah dan Bashrah merasa kesulitan untuk pergi ke miqat Qarnul
Manazil, dan mengeluhkannya kepada khalifah. Mereka pun diperintah untuk
mencari tempat yang sejajar dengannya. Dan akhirnya dijadikanlah Dzatu ‘Irqin
sebagai miqat mereka dengan kesepakatan dari khalifah Umar bin Al-Khaththab
radhiyallahu ‘anhu, yang ternyata mencocoki sabda Nabi shallallahu ‘alaihi wa
sallam, sebagaimana dalam Shahih Muslim dari hadits Jabir bin Abdillah
radhiyallahu ‘anhuma. (Lihat Taudhihul Ahkam juz 4, hal. 43-48, Asy-Syarhul Mumti’ juz 4, hal. 49-50, Irwa`ul Ghalil, juz 4 hal.
175)
Bercukur bererti menggunting
rambut atau menghilangkan sekurang-kurangnya 3 helai rambut di kepala dengan
cara mencukur atau mengguntingnya.
Waktu bercukur adalah selepas
melontar Jamrah Al-Aqabah pada 10 Zulhijjah.
1 comment:
http://obathalal.morosakato.com/keyword/GROSIR HERBAL HALAL JAKARTA
http://obathalal.morosakato.com/keyword/GROSIR HERBAL TERJAMIN JAKARTA
http://obathalal.morosakato.com/keyword/PUSAT HERBAL ORIGINAL JAKARTA
http://obathalal.morosakato.com/keyword/PUSAT HERBAL BERKUALITAS JAKARTA
http://obathalal.morosakato.com/produk/7/MILK-BEAUTY-SOAP--SABUN-MANDI-MBS
http://obathalal.morosakato.com/1/ARTIKEL
Post a Comment