10 SOALAN OBJEKTIF BERDASARKAN
ARAS TAKSONOMI BLOOM
Pengetahuan
|
Mengingat
kembali, mengenal idea, fakta asas, definisi, teori, hukum, tarikh, peristiwa
dan lain-lain daripada pembelajaran. Contohnya Bacakan, Catatkan,
Daftarkan, Kenal pasti, Labelkan, Namakan, Nyatakan, Padankan,Pasangkan,
Perihalkan, Pilihkan, Sebutkan, Senaraikan, Tandakan
Contoh
soalan :-
1.
Nyatakan hukum sembelihan dengan tujuan dimakan dagingnya.
A.
Harus
B.
Sunat
C.
Wajib
D.
Makruh
2. Pilih pernyataan yang benar tentang sembelihan
korban.
A.
Dagingnya haram dimakan oleh orang yang berkorban
B.
Ibadat yang dilakukan sebelum solat sunat Aidiladha
C.
1/3 dagingnya disedekahkan kepada fakir miskin
D. Harus dagingnya diberikan kepada orang kafir
| ||||
Kefahaman
|
Mengubah
kefahaman daripada satu bentuk kepada bentuk yang lain, menyatakan idea-idea
utama dalam ayat sendiri, menterjemah, memberi contoh kepada konsep dan
menterjemah draf. Contohnya Anggarkan, Bandingkan, Bezakan, Hitungkan,
Huraikan, Jelaskan, Kategorikan, Kemukakan, Parafrasa, Perluaskan, Ramalkan,
Rangkumkan, Simpulkan, Terangkan, Terjemahkan
Contoh
soalan :-
1.
Berikut
adalah rukun-rukun sembelihan kecuali :
A. alat
sembelihan
B. binatang sembelihan C. orang yang menyembelih D. tempat dan waktu sembelihan
2. Mengikut syariat Islam,syarat
binatang yang disembelih mestilah.
A. binatang
yang cukup umur
B. mati dengan
sekali sembelihan
C. menggunakan
benda yang tajam
D.
niat sembelihan semasa menyembelih
|
||||
Aplikasi
|
Menggunakan
maklumat dalam situasi yang baru, termasuk menyelesaikan masalah menggunakan
prinsip, kaedah, hukum, teori dan formula. Contohnya Binakan, Carikan,
Gambarkan, Gunakan, Kaitkan, Kemukakan, Kirakan, Laksanakan, Organisasi,
Ramalkan, Selesaikan, Simulasikan, Suaikan, Tentukan, Terapkan, Tunjukkan
Contoh
soalan :-
1. Antara
pernyataan berikut yang manakah benar tentang hikmah dalam penyembelihan?
i Menjamin kesihatan fizikal.
ii Menggalakkan sifat berterus terang.
iii Membezakan antara daging yang
halal dan haram.
iv Sembelihan dengan nama Allah
untuk memelihara akidah.
A. i dan ii
sahaja
B. i dan iii
sahaja
C. ii dan iv
sahaja
D. iii dan iv
sahaja
2. Pernyataan
di atas merujuk kepada.
A. adab-adab
ketika menyembelih
B. perbuatan
makruh ketika menyembelih
C.
perkara-perkara sunat ketika sembelihan
D. perbuatan
yang dilarang ketika menyembelih
|
||||
Analisis
|
Sesuatu
yang kompleks akan dipecahkan kepada yang kecil, membezakan fakta daripada
pendapat, kaitan kenal antara bahagian tertentu dan mengenali struktur
organisasi. Contohnya Bandingkan, Beri sebab, Bezakan, Buat analisis,
Inferensi, Buktikan, Cerakinkan, Diagnosis, Diskriminasi, Ilustrasi,
Kategorikan, Kesan, Kritik, Modelkan, Perincikan
Contoh
soalan :-
1. Mengapakah
haiwan diatas haram dimakan?
A sukar untuk disembelih.
B. tidak
termasuk binatang peliharaan.
C. di
kategorikan sebagai binatang buas.
D.
memburu mangsa dengan menggunakan taring,kuku dan paruh.
2.
Pilih pernyataan yang betul.
i. Makruh
melakukan penyembelihan didalam ihram haji (binatang buruan)
ii.Mana-mana
anggota haiwan yang terputus dan masih hidup adalah bangkai
dan najis.
iii. Kulit haiwan
yg halal dan haram dimakan kecuali anjing dan babi adalah
harus digunakan setelah disamak.
iv. Sembelihan yang sah hendaklah memutuskan halqum
(saluran pernafasan)
dan memutuskan vena jagular dan arteri karotid.
A. i dan iv
sahaja
B. ii dan iii
sahaja
C. iii dan iv
sahaja
D.ii, iii dan
iv sahaja
|
||||
Sintesis
|
Menyepadu,
mencantum idea menjadi satu, berusaha tersendiri menyelesaikan masalah,
membuat ramalan dan membuat klasifikasi. Contohnya Bentukkan, Buktikan,
Cadangkan, Ciptakan, Gabungkan, Gubal, Jana, Perincikan, Perjelaskan,
Putuskan, Rancangkan, Rumuskan, Sediakan, Simpulkan, Tafsirkan
Contoh
soalan :-
الذِّكاة ما بين اللبة واللحيةِ
1. Berdasarkan ayat diatas, tafsirkan
mafhum tersebut.
A.
Kecuali yang sempat kamu sembelih(sebelum habis nyawa)
B.
Sembelihan adalah diantara pangkal dagu dan pangkal leher
C.
Dan binatang-binatang yang disembelih kerana
selain dari Allah
D.
Maka
makanlah dari sembelihan yang disebut nama Allah ketika sembelihan
|
||||
Penilaian
|
Membuat
pertimbangan, termasuk memberi rasional berdasarkan alasan dalaman atau
luaran, mentafsir dan mengkritik. Contohnya Bahaskan, Pertahankan ,
Bandingkan, Beri hujah, Justifikasi, Pendapat, Bincangkan, Anggarkan,
Menghakim, Meramal, Buat Rumusan, Buat Verifikasi, Buktikan, Nilaikan
Contoh
soalan :-
1. Berdasarkan situasi diatas, apakah
hukum memakan ayam tersebut?
A.Haram kerana
dijual oleh orang bukan Islam.
B .Haram
kerana diseksa sebelum sembelihan.
C .Makruh
kerana diseksa sebelum sembelihan.
D
.Halal dimakan kerana ayam tersebut mati dengan sembelihan.
|
2 comments:
izinkan saya menggunakan bahan ustaz untuk di share dgn guru2 yg lain. terima kasih
TERIMA KASIH ATAS PERKONGSIAN ILMU. SAYA MOHON SHARE BAHAN YA
Post a Comment